Vi tar hjälp av cookies för att tillhandahålla våra tjänster. Genom att använda våra tjänster godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer

Fyll i formuläret nedan och välj vilken bil du vill provköra. Din förfrågan skickas till den återförsäljare som du själv har valt.


DS säljs exklusivt av utvalda återförsäljare, DS Partners, i Sverige. Hitta din närmaste DS Partner här.

Stäng

Fyll i formuläret nedan och ange vilken bil du vill få en offert på. Din förfrågan skickas till den återförsäljare som du själv har valt.

Stäng

Fyll i formuläret nedan och ange vilken bil du vill få en eller flera prislistor, faktablad eller broschyrer om.

Stäng

Citroën Racing idag

Citroëns engagemang i motorsport

Historia präglad av värden

Citroën har en tradition av att tillämpa sina värderingar om kreativitet och teknik på motorsport – från Croisière Noire och Croisière Jaune år 1924 respektive 1931 till framgångarna i Paris-Dakar-rallyt och WRC samt engagemanget i WTCC (världsmästerskapet i standardvagnsracing) år 2014.

CITROËN RACING I DAG

Varje dag på Citroën Racings fabrik i Versailles Satory och lokalt ute i fält arbetar de 196 männen och kvinnorna på avdelningen för motorsport för att göra motorsport till en effektiv testmiljö för kreativ teknik.

Anläggningen i Satory

Så byggs fordonen

Logistik

Citroën Racings anläggning, som sedan år 2000 finns i Satory, utgör själva stommen i företagets vinstmaskin.

Anläggningen på nr. 19 Allée des Marronniers, som mäter 15,000 m2 och även omfattar den intilliggande provkörningsbanan i Val d'Or, rymmer företaget hela kompetens inom motorsport – från utställningshallen och teknikernas kontor till verkstäderna, laboratorierna, reservdelslagret och monteringshallen.

Följ de viktigaste faserna under tillverkningen av Citroën Racings motorsportfordon steg för steg.

Datorstödd design

Citroën Racing - Datorstödd design

Över 4 000 ritningar, till allt från den övergripande designen och ned till minsta detalj, produceras på CAD-datorer varje gång en ny bil utvecklas. Citroën Racing använder teknik som PSA-koncernen har tagit framför att beräkna motståndet hos material och strömningsmekanik. 

Plastlaboratoriet

Citroën Racing - Plastlaboratoriet

I det här laboratoriet föds bilar som Citroen DS3 och WRC. En första modell i skala ett till fyra tillverkas så att designen kan förbättras och de första vindtunneltesterna genomföras innan en modell i verklig storlek börjar produceras.

Karosserilaboratoriet

Citroën Racing - Karosserilaboratoriet

Karosserilaboratoriet hanterar konstruktionen av underredet. Teknikerna utgår ifrån ett grundskal och skär sedan ut, justerar och svetsar de olika rören till störtbågen, kardantunneln, förankringspunkterna till fjädringen och förstyvare.

Motoravdelningen

Citroën Racing - Motoravdelningen

Om vi håller oss till exemplet med Citroën DS3 WRC är det på den här avdelningen som det första exemplaret av samtliga motordelar tillverkas av Citroën Racing, inklusive cylinderblocket som skärs ut direkt ur ett aluminiumblock. Det tar cirka två veckor att montera en motor och testa den på en testbänk i rummet intill.

Laboratorier för komponenter i drivlinan

Citroën Racing - Laboratorier för komponenter i drivlinan

I de två laboratorierna ”Upphängning, styrning och bromsar” samt ”Växellådor och transmission” samlas de olika arbetsstationer som hanterar komponenter i drivlinan, till exempel stötdämpare, länkarmar, vaggor, bromsar och styrning i det förstnämnda och växellådor och transmissionssystem i det sistnämnda. 

El- och elektroniklaboratoriet

Citroën Racing - El- och elektroniklaboratoriet

El- och elektroniklaboratoriet har till uppgift att tillverka kabelnät. Det tar cirka sju veckor att sätta ihop varje kabelnät, som består av flera tusen olika kopplingspunkter.

Laboratoriet för mätteknik

Citroën Racing - Laboratoriet för mätteknik

Oavsett ursprunget (fabrikslaboratorier eller underleverantörer) för de komponenter som används i motorsportfordon, måste alla passera laboratoriet för mätteknik, som är utrustat med 3D-mätutrustning. 

Monteringshallen

Citroën Racing - Monteringshallen

Efter att ha förvarats på lagret monteras delarna i huvudmonteringshallen. Området är indelat i två delar, varav den ena används för tillverkning av tävlingsfordon och den andra för testfordon.

Citroën Racing behöver följande logistik för WRC och WTCC:

  • I genomsnitt 40 personer vid varje lopp och 20 för varje träningspass.
  • 25 evenemang under de två mästerskapen och cirka 15 träningspass.
  • 20 lastbilar för tävlingar och träning.
  • •12 containrar som fraktas över hela världen till utomeuropeiska WRC- och WTCC-evenemang.
  • 10 ton flygfrakt för varje utomeuropeiskt evenemang inom WRC.
  • 15 000 måltider per år.
  • 1 500 flygbiljetter per år.
  • 400 hyrbilar per år.
  • 5 logistikspecialister och 15 personer som hanterar utrustningen (förare, installation).
  • 6 500 övernattningar per år.
Top