2G- och 3G-nätverken i Sverige stängs ned
Post- och telestyrelsen har tillsammans med mobiloperatörerna beslutat att successivt avveckla 2G- och 3G-nätverken i Sverige för att helt gå över till 4G- och 5G-teknik.
3G-nätet kommer att vara helt nedsläckt senast i slutet av 2025. 2G-nätet kommer att finnas kvar under en begränsad tid därefter, exempelvis har Telia meddelat att deras 2G-nät planeras vara i drift till och med slutet av 2027.
Vad innebär detta?
Produkter som använder 2G eller 3G för kommunikation kommer att påverkas när dessa nät stängs ned. För fordon gäller detta främst vissa uppkopplade tillvalstjänster, såsom:
- fjärrstyrning via app
- uppkopplad navigation (till exempel trafik- och körinformation)
- assistanssamtal.
eCall – automatiskt nödsamtal
eCall är ett EU-reglerat system som använder 2G-nätet för att automatiskt ringa nödsamtal vid en allvarlig kollision. Fordonen är korrekt godkända (homologerade) med denna lösning.
När 2G-nätet släcks kommer eCall därför inte längre att fungera. Detta innebär inte att fordonet är felaktigt, och det medför inget körförbud eller besiktningsproblem.
Hur påverkar detta min bil?
Om din bil är utrustad med 2G eller 3G kommer de uppkopplade tillvalstjänsterna att sluta fungera när näten stängs ned. Bilen i övrigt fortsätter att fungera precis som när den producerades och uppfyller de krav som gällde vid tillverkningstillfället.
Fordon som är utrustade med 4G (IVI infotainmentsystem) påverkas inte av nedsläckningen av 2G/3G vad gäller uppkopplade tjänster.
Utifrån den information som finns idag kommer ingen uppgradering av hårdvara att erbjudas, varken kostnadsfritt eller mot kostnad, och bilen uppfyller fortfarande de krav som gällde vid tillverkning.
För vissa laddbara modeller (PHEV och BEV) kan funktioner som tidsinställd kupéuppvärmning, beroende på bilens infotainmentsystem, fortsatt ställas in direkt i bilens pekskärm även utan uppkoppling.
Är du osäker på vilken typ av uppkoppling eller utrustning din bil har är du välkommen att kontakta din närmaste auktoriserade återförsäljare, som kan hjälpa dig att ta reda på detta.
Vi har även samlat vanliga frågor och svar nedan.
Vanliga frågor om nedsläckning av 2G och 3G
Varför stängs 2G/3G ned?
Post- och telestyrelsen har tillsammans med mobiloperatörerna beslutat att successivt avveckla 2G- och 3G-näten i Sverige för att frigöra kapacitet för modernare teknik. På sikt kommer mobilkommunikation i Sverige att ske via 4G och 5G.
Vad har detta med bilar att göra?
Många fordon är utrustade med mobil kommunikation för att möjliggöra funktioner som uppkopplad navigation, fjärrstyrning via app, assistanssamtal och nödsamtal (eCall). När äldre mobilnät släcks ned påverkas de fordon som använder dessa nät.
När stängs näten ned?
3G-nätet kommer att vara helt nedsläckt i Sverige senast i slutet av 2025.
2G-nätet kommer att finnas kvar under en begränsad tid därefter. Exempelvis har Telia kommunicerat att deras 2G-nät planeras vara i drift till och med slutet av 2027.
Påverkas min bil?
Om din bil är utrustad med 2G eller 3G kommer funktioner som använder dessa nät att påverkas när näten stängs ned. Bilen i övrigt fortsätter att fungera precis som tidigare.
Min bil har 3G – kommer den sluta fungera?
Nej. Bilen fortsätter att fungera som vanligt, men uppkopplade tjänster som använder 3G kommer att sluta fungera när nätet stängs. Många fordon med 3G är även utrustade med 2G, vilket innebär att vissa funktioner kan fungera fram till dess att även 2G-nätet släcks.
Hur ser jag om min bil har 4G?
Om bilen är utrustad med 4G visas detta vanligtvis i bilens infotainmentsystem. Är du osäker kan en auktoriserad återförsäljare hjälpa dig att ta reda på vilken utrustning din bil har.
Vilka tjänster påverkas?
I fordon som använder 2G eller 3G påverkas bland annat:
- uppkopplade tillvalstjänster (till exempel appfunktioner)
- uppkopplad navigation (trafik- och körinformation)
- assistanssamtal (bCall)
- eCall (automatiskt nödsamtal)
Fordon som är utrustade med 4G påverkas inte av nedsläckningen av 2G/3G vad gäller uppkopplade tjänster.
Vad är eCall?
eCall är ett EU-reglerat system som automatiskt kontaktar SOS vid en allvarlig trafikolycka, eller manuellt via knapp i bilen. Systemet använder 2G-nätet för kommunikation.
När 2G-nätet stängs ned kommer eCall inte längre att fungera. Detta innebär inte att fordonet är felaktigt och leder inte till körförbud eller besiktningsproblem.
Vad är bCall?
bCall är en funktion som gör det möjligt att ringa en assistanscentral direkt via bilen. Denna funktion kräver mobil uppkoppling och påverkas när 2G/3G-näten stängs ned.
Vad innebär uppkopplad navigation?
Vissa navigationsfunktioner, såsom liveinformation om trafik, köer och hinder, kräver mobil uppkoppling. I bilar med 2G eller 3G kommer dessa tilläggstjänster att sluta fungera när näten stängs ned, medan grundläggande navigation fortsätter fungera.
Vad är TomTom?
TomTom är en leverantör av navigationstjänster som används i flera av våra modeller, inklusive vissa uppkopplade tilläggsfunktioner.
Varför är min bil utrustad med 2G/3G?
När bilen utvecklades och producerades var 2G och 3G godkänd och fullt fungerande teknik. Bilen uppfyller fortfarande de krav som gällde vid tillverkningstillfället.
Kommer ni erbjuda en uppgradering?
Stellantis har tidigare utrett möjligheten att uppgradera kommunikationsutrustningen, men utifrån den information som finns i dag kommer ingen uppgradering av hårdvara att erbjudas, vare sig kostnadsfritt eller mot kostnad, och bilen uppfyller fortfarande de krav som gällde vid tillverkning.
Kommer bilen fungera i övrigt?
Ja. Utöver funktioner som kräver mobil uppkoppling fortsätter bilen att fungera på samma sätt som tidigare.
Kommer bilen fungera utomlands?
Nedsläckningen gäller Sverige. I länder där 2G eller 3G fortfarande är i drift kan vissa tjänster i vissa fall fungera, men detta kan inte garanteras och beror på land, mobilnät och tekniska förutsättningar.
Riskerar jag körförbud?
Nedsläckningen av 2G/3G påverkar vissa uppkopplade funktioner, inklusive eCall. Detta innebär inte att bilen är felaktig, och enligt gällande regler leder det i dagsläget inte till körförbud. Transportstyrelsen och besiktningsorgan ansvarar för beslut om körförbud, och vi rekommenderar att kontakta dem vid frågor.