CITROËN: 100 ÅR AV DJÄRVHET OCH INNOVATION

CITROËNS ARV

Ända sedan grundandet 1919 har Citroën visat djärvhet och en kompromisslös anpassning till människors behov. Bilmärket har i dag ett över 100 gammalt arv med över 300 lanserade modeller. Den episka historien startade med geniet André Citroëns vision.

CITROËNS LOGOTYPER

I Polen år 1900 fick André Citroën höra talas om den nya processen med mekaniska kugghjul. I ett av systemen används “chevronger”, så kallade vinklar. Ingenjören och Citroëns framtida grundare köpte rättigheterna och anpassade dem för sina franska fabriker. Sedan valde han att göra de dubbla vinklarna som symbol för sitt första företag. 

100 ÅRS HISTORIA

1919 ANDRÉ CITROËN
Djärvhet. Kreativitet. Teknik. Tre ord som illustrerar André Citroëns vision när han blev pionjär inom bilindustrin. Det stora Citroënäventyret började 1919, med lanseringen av Citroën Type A.  
1921–1922 REKLAM PÅ PARISHIMLEN
1921 avtäcker Citroën sin andra modell: B2. Sedan presenterades Citroën 5HP på Bilsalongen i Paris. Vid öppnandet skrivs ordet Citroën på himlen över den franska huvudstaden. 
1922–1924 “CROISIÈRE” I SAHARA OCH AFRIKA
För att visa tillförlitligheten hos sina bilar skickar André Citroën sin B2 10 hk halvbandvagn genom Saharaöknen. Efter succén organiserar han två år senare expeditionen Croisière Noire, som korsar Afrika från norr till söder. 
1926–1930 CITROËN B14, C6 1 OCH C4
1926 presenteras Citroën B14 – en fashionabel bil för massmarknaden. Den blir en stor succé och tre år senare kommer C6 1, Frankrikes första snabba transportbil. 1930 kommer den kommersiella C4, med avtagbara säten och tvådelad baklucka. 
1931 CROISIÈRE JAUNE I ASIEN
Fem år efter Croisière Noire korsar Citroën den asiatiska kontinenten från Beirut till Peking. Resan kallas “Citroëns Centralasienexpedition” och syftet med Croisière Jaune är att visa bilarnas tekniska kvalitet för hela världen. 
1932–1934 CITROËN ROSALIE OCH TRACTION AVANT
Före Bilsalongen i Paris 1932 får Citroëns senaste modell, som finns med 8 hk, 10 hk och 15 hk, stor uppmärksamhet. Den får namnet "Rosalie" och slår hastighetsrekord på racingbanan. Traction Avant revolutionerande senare år 1934 och fick sitt namn tack vare framhjulsdrivningen. 
1935 STÄLLS CITROËN INFÖR EKONOMISKA PROBLEM
Lanseringen av Traction Avant löser inte företagets allvarliga ekonomiska problem. Sent 1934, för att undvika företagets undergång, köper Michelin ut Citroën. André Citroën dör den 3 juli 1935 och Pierre Boulanger blir företagets nye VD. 
1936–1939 TRACTION AVANT 15-SIX OCH TUB
1938 blir 15-Six en del av Traction Avant-familjen. Den är bekväm, snabb och får smeknamnet “Vägens drottning”. Följande år siktar transportbilen Citroën TUB in sig på yrkesförare med en betydande nyhet: den skjutbara sidodörren. 
1945–1947 ÅTERUPPBYGGNAD AV CITROËNFABRIKEN I JAVEL
Under andra världskriget bombas fabriken i Javel. Från 1945 byggdes den upp igen och i oktober 1946 presenterar Citroën tre nya modeller på bilsalongen i Paris: 11 B, 11 BL och 15/6. Där visas också Typ H för första gången, efterföljaren till TUB. 
1948–1950 PRESENTATION AV CITROËN 2CV
Klassikern 2CV presenteras på bilsalongen i Paris och blir ett nytt steg mot persontransport som kommer innebära 5 miljoner sålda bilar fram till 1990. 1950 släpps transportbilsversionen, med 250 kg lastkapacitet, hastighet på 60 km/tim och förbrukning 5 liter/mil.  
1955–1958 DS OCH CITROËN ID 19
1955 presenteras DS på bilsalongen i Paris Den designades av Flaminio Bertoni och är en aerodynamisk och estetisk revolution. 1958 vinner ID 19 Monte Carlo rally. Citroën beslutar sig därför för att delta i fler lopp. 
1960–1969 CITROËN AMI 6, DYANE OCH MÉHARI
Ami 6 lanseras 1960 på samma dag i hela Europa. 1967 använder Citroën Dyane samma mekanik som i 2CV, samtidigt som den nya modellen har mångsidigheten som hos en kombi. 1968 skakar Citroën Méhari om marknaden som en ikonisk terränggående flerfunktionsbil med kaross i plast. 
1970–1974 CITROËN SM, GS OCH CX
Den lyxiga och sportiga Citroën SM lanseras 1970 med förbättrad innovation från DS. Samma år sticker GS ut för den mest aerodynamiska karossen. 1974 får CX gashydraulisk fjädring och den futuristiska instrumentpanelen får bilen att sticka ut. 
1976–1978 CITROËN LN, LNA OCH VISA
1976 presenteras CX kombi för första gången, följd av LN med den minsta motorn i modellprogrammet som en reaktion på oljekrisen. 1978 kom LNA och Visa. Det var de första standardiserade bilarna med integrerad elektronisk tändning. 
1980–1987 2CV CHARLESTONE, CITROËN BX OCH AX
2CV Charleston Limited Edition kommer 1980. Den tvåfärgade karossen är väldigt populär och massproduceras. 1982 får BX stor uppmärksamhet, en modern halvkombi med 5 dörrar och 5 säten. Fyra år senare är det AX som står för överraskningen. 
1989–1994 CITROËN XM, ZX OCH JUMPER
XM är en återkomst till premiumsegmentet med hydraktiv fjädring. En världspremiär som gör att den blir vald till Årets bil och får 14 utmärkelser. 1991 får ZX skjutbart baksäte med ställbart ryggstöd. 1994 lanseras Citroën Jumper. 
1995–1998 CITROËN SAXO, BERLINGO OCH XSARA PICASSO
Citroën presenterar 1995 Jumpy, en lätt skåpbil. Citroën Berlingo kommer året därpå, följd av Berlingo Multispace och Saxo. 1997, till hundraårsjubileet av bilsalongen i Paris, presenterar Citroën Xsara Picasso, en kompakt MPV. 
2000–2004 CITROËN C5 OCH C3
År 2000 presenteras Citroën C5 på bilsalongen i Paris, en kombination av elegans och dynamik. Två år senare lanseras Citroën C3 i Frankrike. Dess kurvor påminner om 2 CV. 
2005–2008 CITROËN C1, C6, C4 PICASSO OCH C-CROSSER
C1 börjar tillverkas 2005. Samma år presenteras Citroën C6, med massor av teknik. Året därpå blir C4 Picasso Citroëns första kompakta MPV. Den första SUV:en lanseras 2007, C-Crosser. 2008 kommer C3 Picasso, märkbar för sin kapacitet. 
2009 KREATIV TEKNIK
För att uppmärksamma grundarens födelsedag presenterar Citroën sin nya slogan: Creative Technologie. Citroën presenterar också en ny 3D-logotyp med rundade, kromade vinklar. Ordet Citroën står under vinklarna i röda bokstäver.  
2010–2012 C-ZERO OCH DS LINE 
2010 tar Citroën steget in i den elektrifierade världen med C-Zero. Den första i en lång rad. Samma år lanserar DS sin första modell: DS 3. DS 4, en förhöjd 4-dörrars coupé, presenteras 2011. DS 5 förhandsvisas i Shanghai. 
2014–2015 C4 CACTUS OCH E-MÉHARI
2014 släpper Citroën C4 Cactus, ett alternativ till coupémodeller, en kombination av praktisk användning och estetik. I slutet av året därpå lanserades E-Méhari, en spännande 100 % elektrisk 4-sätes cabriolet, en hyllning till Méhari från 1968.  
2017–2019 CITROËN SUV:AR
2017 kommer Citroëns första SUV, C3 Aircross. Den följs upp av C5 Aircross, en bil med hög komfort tack vare fjädring med Progressive Hydraulic Cushions® och Advanced Comfort-säten. 2019 kommer Citroën C5 Aircross SUV Hybrid, som är Citroëns första laddhybrid. 
CITROËN HUNDRAÅRSJUBILEUM
“Gathering of the Century”, en del i Citroëns hundraårsfirande, hölls på La Ferté-Vidame. Platsen är legendarisk för Citroën – här skapades 2CV 1948. Över 10 000 samlare, 4 200 bilar och 60 000 människor medverkade. 
2020 AMI
Tidigt 2020 överraskar Citroën marknaden med AMI, en okonventionell transportlösning. Den är eldriven, ultrakompakt, kräver inte körkort och har god ekonomi.  

VIRTUELLT MUSEUM

Detta virtuella museum öppnade 2016 och är tillgängligt i 65 länder, med en samling av 83 legendariska Citroën-modeller. 
 

Upptäck Citroëns modeller i en unik upplevelse, både visuellt och med ljud, i 3D, interiörer och exteriörer.

CITROËNMUSEUM

Citroën har byggt upp ett bilarv utan motstycke, från 1919 fram till i dag. Detta arv hedras genom “Conservatoire d'Aulnay-sous-bois”, ett museum med en av världens största bilsamlingar – över 400 historiska modeller. 

 

Dessutom finns alla de industriella och kommersiella arkiven som berättar det legendariska märkets historia.