Kreativitet. Teknik. Och mod. 1919 började André Citroën tillverka bilar under eget namn – och inledde ett äventyr som pågår än …
Citroëns första bilmodell ”Type A” lanserades med en egen annons.
Ett fordon med en 4-cylinders motor på 1 323 cm3 och topphastigheten 65 km/h finns nu till försäljning.
Inom ett år efter lansering på marknaden har Citroën sålt fler än 10 000 bilar.
Alltid steget före. Den 20 februari 1921 presenterar Citroën en uppsättning av emaljerade vägskyltar som ska hjälpa förarna att hitta rätt i det franska vägnätet.
Citroën presenterar sin andra modell: B2. Det är en mer kraftfull och avancerad version av Type A.
Det här året lanserar Citroën B2 och Type A "Sport".
Motormässan i Paris: förhandsvisning av Citroën 5HP. En nytt och kompakt fordon, baserat på Type A.
Djärvt och kreativt igen … för första gången, vid invigningen av den sjunde upplagan av motormässan i Paris, skriver ett flygplan företagets namn i luften. Det är Paris. Det är Citroën!
Halvbandsbilarna lanserades 1922 och för att demonstrera deras kapacitet bestämmer sig André Citroën för att låta en expedition korsa Sahara i dem. Georges-Marie Haardt och Louis Audouin-Dubreuil åker från Touggourt till Timbuktu och tillbaka till Touggourt mellan den 17 december 1922 och den 7 mars 1923.
André Citroën börjar tillverka leksaksbilar som är miniatyrrepliker av ”pappas bil”. Den första modellen är den öppna Torpedo B2 10HP. Fler än 30 000 bilar säljs under de första tio åren.
Citroën presenterar B10 – den första bilen med ett karosseri helt i stål, i stället för den hittills konventionella trä-/metallkonstruktionen.
Det handlar inte bara om bilar på Citroën – vi håller på med bussar också. Vi har organiserat ett höghastighetsnät med bussar mellan städer, så även om du inte har någon av våra bilar kan du ändå uppleva Citroën när du reser.
1924 tillverkar Citroën sammanlagt 50 000 fordon per år.
Vi utökar nu Citroën-nätet med städer som Bryssel, Amsterdam och Milano. Citroënbilarna finns snart i en stad nära dig!
Efter framgången med Saharaäventyret två år tidigare, arrangerar Citroën Croisière Noire-expeditionen. Denna andra expedition korsar den afrikanska kontinenten i nord-sydlig riktning, från Béchar till Kapstaden, från den 28 oktober 1924 till den 26 juni 1925.
Grattis säger vi till vårt team som har rest genom Afrika på den svarta expeditionen och nått sitt mål – Madagaskar. Vi är så glada att våra halvbandsbilar B2 säkert förde alla dit!
Nu är det dags igen. Är du redo för den senaste modellen? Om du gillade B2 kommer du att älska nya B10:
Citroën publicerar sin första reparationsordbok tillsammans med en reservdelskatalog för återförsäljare.
Vi är det första bilföretaget i världen som har utvecklat en utbytespolicy för mekaniska standarddelar. Det innebär lägre produktionskostnader för oss och lägre pris för kunderna!
Citroën presenterar B14 – en fashionabel bil för massmarknaden. Den blev en av de mest populära bilarna under mellankrigstiden. Man presenterade även B15 – det första franska kommersiella fordonet med sluten kupé.
Vi gör oss redo att lansera vår senaste modell B14 på bilsalongen i Paris. Den har ett lättviktschassi och en topphastighet på 80 km/h. Vi längtar efter att få visa den!
Citroën har nu ca 31 000 anställda. Man slår det europeiska produktionsrekordet med en tillverkningstakt på 400 fordon/dag.
Charles Lindbergh, mannen som gör den första flygningen över Atlanten, besöker Citroëns anläggning.
Citroën presenterar två nya modeller – C4 och C6 – på motormässan i Paris.
Citroën öppnar det legendariska Marbeuf-garaget, ett arkitektoniskt mästerverk som banar väg för andra märkessalonger.
André Citroën visar åter prov på sin pionjäranda, genom att på motormässan i Paris öppna dörrarna till Quai de Javel-fabriken.
På bara fem år har produktionen ökat från 50 000 till 100 000 bilar per år. Vi tänker tillverka ännu fler bilar så länge våra kunder vill ha dem!
Citroën lanserar C61 – Frankrikes första högfartslastbil. Lastvikt: 1 800 kg, 42 hk, sexcylindrig motor. Sluten stålkupé.
Den kommersiella versionen av C4 gör entré. Den är modulbaserad och praktisk, med borttagbara baksäten och en tvådelad baklucka. Familjeversionen, C4 F, är 7 cm kortare och har en ny förgasare och koppling.
Fem år efter Croisière Noire-expeditionen, arrangerar Citroën Croisière Jaune. Den här gången – som vanligt utan att kännas vid befintliga gränser – är målet att korsa Asien, från Beirut till Peking.
André Citroën återvänder från USA med flera nya idéer, t.ex. vibrationsfri motorupphängning, ett system som återigen förnyar företagets bilar.
Innovationen innebär att monteringskomponenter av gummi placeras mellan motorn och chassit, i syfte att minska motorvibrationerna.
Citroën lanserar Rosalie-serien. Modellerna 8CV, 10CV och 15CV presenteras på motormässan i Paris. De två förstnämnda ersätter C4:an medan den sistnämnda, med sexcylindrig motor, är den naturliga efterföljaren till C6:an.
Från 1931, när bilarna har satt en rad rekord på racerbanan Linas-Montlhéry, dubbas alla tre versionerna snabbt till Rosalie.
Montlhéry-banan. 300 000 km. 134 dagar. Genomsnittshastigheten 93 km/h. Nytt världsrekord av ”Petite Rosalie” (8CV).
Innovation. Säkerhet. Komfort. Effektivitet. Citroën presenterar Type 7A – en bil som kombinerar innovation, säkerhet, komfort och prestanda. Den nya bilen innebär genomgripande förändringar inom bilindustrin, exempelvis tack vare framhjulsdrift, en enhetlig stålkaross, hydrauliska bromsar på alla fyra hjul, oberoende hjulupphängning med torsionsfjäder, mjuk motorupphängning och motor med toppventiler och borttagbara cylinderfoder.
Ytterligare en framhjulsdriven modell presenteras på den 11:e motormässan i Paris. 7A – baserad på 7:ans kaross – är 14 cm bredare och 20 cm längre. Den har en treväxlad låda som ger 46 bhp och topphastigheten 106 km/h.
Lanseringen av Traction Avant löser inte företagets allvarliga ekonomiska problem. Citroën är vid tidpunkten den ledande fordonstillverkaren i Frankrike samt Europa och nummer två i hela världen. Regeringen frågar om Michelin, den största fordringsägaren, kan skriva av skulderna så att Citroën kan komma på fötter igen. Citroën drivs nu under överinseende av Michelin.
Efter en allvarlig sjukdom går André Citroën ur tiden. Pierre Boulanger blir företagets nye vd.
Pierre Boulanger startar ett projekt för att utveckla en prisvärd bil med liten motor: det som ska bli 2CV. Enligt specifikationerna ska bilen kunna ”transportera fyra personer och 50 kg potatis, nå topphastigheten 60 km/h och förbruka 3 liter bränsle/100 km – samtidigt som passagerarna åker komfortabelt”.
På motormässan i Paris presenteras 11 MI – världens första dieseldrivna personbil.
Citroën genomför de första vägtesterna för TPV-prototypen (Toute Petite Voiture, d.v.s. ”mycket liten bil”), som senare blir den mycket populära 2CV:an.
Citroën lanserar TUB (Transport Utilitaire série B) – en kommersiell skåpbil av modernt snitt, med långt framskjuten förarplats och sidoskjutdörr för enkel lastning.
Den franska motsvarigheten till transportstyrelsen godkänner 2CV:an, som nu kan lanseras på marknaden.
Citroën-fabriken vid Quai de Javel bombas. De 2CV-prototyper som klarar sig utan skador, plockas isär och göms. På grund av ockupationen stannar tillverkningen av.
Bränslebristen gör att Citroën fattar beslut om att utveckla alternativa modeller. De kommersiella fordonen Type 23 och Type 45 kan nu drivas med gas.
Under kriget avtar produktionstakten från 100 000 fordon till ca 9 000 fordon per år.
Javel-fabriken bombas för andra gången. Det blir allvarliga skador på anläggningen.
Citroën ger inte upp. Den första lastbilen lämnar Javel-fabriken ett år efter bombningen.
Javel-fabriken byggs upp och modifieras. Citroën vill möta den ökade efterfrågan. Produktionen ökar till 13,4 procent av volymerna före kriget.
Frankrike återuppbyggs. Hälften av alla bilar som Citroën bygger är skåpbilar.
I oktober, på motormässan i Paris, presenterar Citroën tre modeller: 11 B, kallad ”11 Normale”, 11 BL eller ”11 Légère” (lätt) och 15-SixG
Första presentationen av Type H. Ännu en gång levererar vd:n Pierre Boulanger specifikationerna: det ska vara en framhjulsdriven bil med självbärande kaross och ett antal egenskaper hämtade från fyrcylindriga Traction Avant, med kraftfull bakfjädring. Det främsta målet är att använda så många delar som möjligt från befintliga modeller.
2CV presenteras äntligen för allmänheten – och för president Vincent Auriol – på motormässan i Paris, där besökarna häpnar över den nyskapande designen. 2CV representerade ett nytt tänkande inom persontransport och byggdes i fler än fem miljoner exemplar (alla varianter) fram till 27 juli 1990.
Citroën presenterar Type HZ på motormässan i Paris. HZ är en kompakt skåpbil med lastvikten 850 kg och en topphastighet på 88 km/h.
Efter framgången med 2CV, för vilken väntetiden är sex år, presenterar Citroën en skåpbilsversion på motormässan i Paris. 250 kg lastvikt, 375 cm3 motor, 60 km/h i topphastighet samt en förbrukning på 5 liter/100 km.
Pierre Boulanger, född den 10 mars 1885 och ordförande i Citroëns styrelse, går ur tiden.
Citroën 15 CV blir den franska regeringens officiella bil.
Citroën börjar tillverka skåpbilen 2CV, som byggs i 1,2 miljoner exemplar fram till mars 1978.
Citroën tillgodoser kundernas önskemål genom att förlänga bagageutrymmet i Traction Avant-fordonen, så att lastvolymen fördubblas.
Citroën Type 55 ersätter Type 45. Bensin- eller dieselmotor på 76 hk, en lastvikt på 5 000 kg och en bruttovikt på 9 300 kg. Citroën skapar också en bussversion, 55 UADI, med en sexcylindrig dieselmotor och 29 sittplatser.
15-Six förses med hydropneumatisk upphängning för konstant höjd i bak. Den banbrytande tekniken utvecklades av Citroëns designavdelning.
Citroën slutar tillverka 15-Six, som har funnits på marknaden i 23 år.
Motormässan i Paris är skådeplatsen för banbrytande teknik och design. Citroën presenterar DS – en bil som hämtad ur en sciencefiction-värld. Originellt utseende, hypermodern design, hydropneumatisk upphängning och hydraulikfunktioner. Inom 45 minuter har 750 exemplar sålts. På en enda dag säljs 12 000 exemplar, och vid mässans slut har 80 000 exemplar sålts.
Citroën lanserar sin första fyrhjulsdrivna lastbil – 46 CDU. Dieselmotorn har sex cylindrar och utvecklar 95 bhp, lastvikten är 5 000 kg och fordonets bruttovikt är 9 300 kg.
Programmet utökas med ID 19. Den finns i två versioner: ”Standard” (63 bhp, 4 000 rpm och 130 km/h) och ”Luxury” (66 bhp, 4 500 rpm och 135 km/h).
Citroën slutar tillverka Traction Avant, som har byggts i 750 000 exemplar.
Presentation av 2 CV 4x4 eller 2 CV Sahara. Med fyrhjulsdrift och två motorer på 425 cm3 har fordonet fantastisk terrängkapacitet. Även i fullastad skick kan det köra uppför sandsluttningar som lutar mer än 40 procent.
Som en hyllning till märkets grundare får Quai de Javel det officiella namnet Quai André Citroën
Den första. Citroën bjuds in att visa upp DS-karossen på Milan Triennale, ett museum för internationell konst och design.
En ID 19 vinner Monte Carlo-rallyt med Coltelloni-Alexandre och Desrosiers. Citroën beslutar sig därför för att delta i fler lopp.
Citroën presenterar DS 19 Cabriolet på motormässan i Paris. Henri Chapron formgav karossen. En bred uppsättning av anpassningsalternativ kan väljas: 76 färgkombinationer, 13 karossfärger och 11 nyanser för läderdetaljer och klädsel!
Rennes La Janais-anläggningen öppnas i Bretagne. Den hypermoderna och kraftigt automatiserade anläggningen är utformad för att klara en produktionstakt på 1 200 fordon per dag. För första gången finns avdelningar för karossmontering och slutmontering i samma anläggning.
Ami 6 lanseras samma dag i hela Europa. Ami 6, med starkt markerade karosslinjer och en inåtsluttande bakruta, läggs till i modellprogrammet.
President Charles de Gaulle överlever ett mordförsök utanför Paris. Däcken på presidentens Citroën DS peppras med kulor, men bilen håller sig kvar på vägbanan och får inga andra skador.
På motormässan i Paris, som hölls första gången i oktober på Porte de Versailles-centret, presenterar Citroën omstylade DS 19. Fronten och stötfångaren har anpassats för förbättrade aerodynamiska egenskaper och prestanda (160 km/h).
Flaminio Bertonis bortgång. Han var en framstående Citroën-designer och mannen bakom legendariska DS 19 och Ami 6.
Citroën presenterar DS 19 Pallas – en om möjligt ännu mer exklusiv bil, med särskilt fokus på inredning och stil.
Motormässan i Paris: Citroën presenterar kombiversionen av Ami 6 och erbjuder säkerhetsbälten som tillval för alla fordon.
2CV får nya, framhängda dörrar.
Nya DS 21 gör entré. DS 21 är kraftfullare, utrustad med en vevaxel med fem lager och har ett strålkastarsystem med automatiskt höjdjustering som kompenserar för höjdvariationer.
Med Pauli Toivonen som förare vinner DS sitt sista Monte Carlo-rally.
Dyane läggs till i Citroëns modellprogram och intar positionen mellan 2CV och Ami 6. Dyane kombinerar beprövad mekanik från 2CV:an (425 cm3 motor med två cylindrar, fyrväxlad låda, 100 km/h och 4,9 liter/100 km) med helt nya karosslinjer. Med bakluckan och fällbart baksäte är bilen en sedan, med en kombimodells alla fördelar.
Alla DS- och ID-modeller stylas om – skärmar, motorhuv, stötfångare, undre kåpor och även ett optiskt system med fyra strålkastare, varav två riktas utifrån rattens rörelser.
Med Méhari utökas Citroëns familj av tvåcylindriga fordon. Méhari är ett nyskapande, mångsidigt terrängfordon. Karosseriet av plast ger ingen rost och klarar lättare stötar.
Ami 8 ersätter Ami 6. Den har fått ny design med en enklare, mer elegant kaross som ger bättre sikt.
Med DS 21 – den första franska produktionsmodellen med elektronisk insprutning – drar Citroën återigen ifrån konkurrensen. (12 hk, 188 km/h vid 10 liter/100 km.
Det miljonte DS-exemplaret rullar av produktionslinjen: en DS 21 med guldkaross.
Limiterad upplaga om 267 exemplar. Kaross baserad på Ami 8. Tvådörrars, fyrsits coupé. Hydropneumatisk fjädring. Roterande motor med enkel rotor, 995 cm3, fyrväxlad låda. M35-prototypen är ett rullande laboratorium. Prototypen görs tillgänglig för kunder som vill prova den och som kör mer än 30 000 km/år.
Citroën SM – resultatet av ett avtal som träffades med Maserati 1968 – är en sportig, exklusiv GT, baserad på erfarenheterna från DS-bilens framhjulsdrift, hydraulik och fjädring. SM är utrustad med Maseratis V6-motor, en femväxlad låda och Diravi-systemet för hydraulisk styrning. Bilens dynamiska egenskaper tilltalar en viss grupp av konnässörer i Frankrike och Europa men även i USA.
GS – som fyller tomrummet mellan Ami 8 och DS – presenteras på motormässan i Paris. Böljande karosslinjer etablerar GS som samtidens mest aerodynamiska bil. Den har en luftkyld plattmotor med fyra cylindrar och hydropneumatisk fjädring.
GS omnämns som ”årets bil”.
1 300 äventyrslystna personer från alla delar av samhället deltar i Citroëns Paris-Persepolis-Paris-rally bakom ratten på en 2CV, Dyane eller Méhari. Sträckan, från Paris förorter till södra Iran, är 13 800 km.
Första motorsporttävlingen – första vinsten. Citroën SM på Marocko-rallyt.
DS 23 ersätter DS 21. Med förgasare, elektronisk bränsleinsprutning och en ny motor på 2 347 cm3 (188 km/h och 12 liter/100 km).
Ami Super = kaross från Ami och fyrcylindrig motor från GS.
Lansering av C35:an – en LCV med en lastvikt på 1 885 kg, byggd i samarbete med Fiat.
Citroën CX presenteras på motormässan i Paris. CX är inte lika nyskapande som föregångaren DS, men innehåller märkets allra senaste teknik. Exempel är den vinkelrätt monterade enheten för motor/växellådan i fram, konstant fordonshöjd genom hydropneumatisk och oberoende fjädring för varje hjul, systemet med ett enda torkarblad, den konkava bakrutan och den futuristiska instrumentpanelen.
CX vinner flera priser: ”Car of the Year”, ”Safety Prize” och ”Award style Auto”.
Den sista DS-bilen rullar ut från Javel-fabriken. Detta 1 330 755:e exemplar är en DS 23 Pallas med Delta Blue-kaross och elektronisk bränsleinsprutning.
Citroën presenterar kombibilen CX.
Citroën presenterar LN på motormässan i Paris. Modellprogrammets minsta motor i den minsta karossen (byggd på samma plattform som Peugeot 104 coupé). En luftkyld, tvåcylindrig 602 cm3 motor som ger 32 hk, en växellåda med fyra växlar, topphastigheten 120 km/h och förbrukningen 5,9 liter/100 km.
CX 2400 tar hem de fem första platserna i Tour Automobile du Sénégal.
Citroën presenterar specialserien ”Dyane Caban” i en begränsad upplaga på 1 500 exemplar
CX 2400 Gti: elektronisk insprutning, 2 347 cm3 motor för 128 bhp, 189 km/h och 8,1 liter/100 km.
CX Prestige – med 25 cm längre axelavstånd, gör entré.
Acadiane – en ny kompakt LCV baserad på Dyane – ersätter 2 CV-skåpbilarna. Acadiane har en 602 cm3 motor som utvecklar 31 bhp för att nå en topphastighet på 100 km/h.
Citroën presenterar två nya modeller på motormässan i Paris: Visa respektive LNA, som ersatte LN. De nya bilarna har fullständigt elektronisk tändning – en nyhet för produktionsbilar.
Med 2 CV Charleston får 2 CV tvåfärgad kaross och runda strålkastare. Enligt planen skulle en specialserie om 8 000 exemplar tillverkas, men bilen blev en sådan framgång att den blev en produktionsmodell 1981.
Visa II, med omdesignad kaross och en mer bränsleeffektiv motor, ersätter Visa.
Citroën, i samarbete Peugeot och Fiat, lanserar en ny LCV i form av C25
Visa GT ersätter Visa II Super X i den omfattande Visa-serien. Visa GT har en 1 360 cm3 motor på 80 bhp, topphastigheten 168 km/h och förbrukningen 5,6 liter/100 km.
Citroën presenterar BX – en produktionsmodell som ska attrahera nya kunder. Det är en femdörrars, femsits sedan, som intar positionen mellan GSA och CX i programmet. Någon av tre drivlinor kan väljas: 1 360 cm3 motor för 62 bhp med fyra växlar, 1 360 cm3 för 72 bhp med fem växlar eller 1 580 cm3 för 90 bhp med fem växlar.
Cabrioletversionen av Visa lanseras: suffletten med mjuk bakruta kan fällas ihop helt eller bara i fram.
Från och med nu utrustas alla Citroën-fordon med laminerad vindruta som standard.
Citroën etablerar Women’s Trophy i samarbete med Total och Michelin: 6 000 kandidater, 11 utvalda förare, 6 tävlingar. Två av deltagarna väljs ut för sponsorstöd.
Citroën lanserar BX 19 GT, med en inbyggd dator och en 1 905 cm3 motor (185 km/h)
C15 E (bensin) och C15 D (diesel) är två kompakta LCV:er baserade på Visa och med lastvikten 570 kg.
CX 25 GTi Turbo: en 2 500 cm3 turboladdad motor med elektronisk insprutning, 168 hk och 220 km/h. En av de mest briljanta bilarna i sin kategori, tack vare oöverträffade prestanda.
Citroën lanserar Visa GTi. Med en 1 580 cm3 insprutningsmotor och en femväxlad låda, är det en prakt-GTi som når topphastigheten 188 km/h.
Ny visuell identitet. Den blågula logotypen byts successivt ut mot en ny logotyp i rött och vitt.
Citroën presenterar AX på motormässan i Paris. Det är en tredörrars, framhjulsdriven halvkombi med luftmotståndskoefficienten 0,31 och vertikal, vinkelrätt monterad kraftöverföring.
Från och med nu omfattas alla Citroën-fordon av fem års rostskyddsgaranti.
Citroën AX gör entré på marknaden för små sportbilar: AX Sport släpps i mars och AX GT i oktober. Bilen deltar i Marocko-rallyt och Monte Carlo-rallyt.
Citroën presenterar nya BX 19 GTi 16 med 16 ventiler – Frankrikes första flerventilmotor (fyra cylindrar, 1 905 cm3, 164 bhp och topphastigheten 218 km/h).
Citroën presenterar ”Activa” på motormässan i Paris. Activa är en forskningsprototyp som kom att ligga till grund för ett antal tekniska system, inklusive fyrhjulsstyrning och elektronisk fjädring.
AX Sport Turbo tar hem sju pallplatser i tio tävlingar i French Superproduction Championship.
Två nya BX-modeller dyker upp hos återförsäljarna: BX 4x4 och BX 4x4 Evasion. Transmissionssystemet för fyrhjulsdriften har tre differentialer: fram, mitt, (låsning) och bak, med begränsad slirning.
Citroën lanserar en ny flaggskeppsmodell: Xm. Bertone designade denna kombisedan, som blev världens första produktionsbil innehållande det datorstyrda vätskefjädringssystemet. Hydractive.
Med sedvanlig elegans rullar den sista 2CV:an ut från Mangualde-fabriken i Portugal. Totalt har då 5 114 940 exemplar tillverkats. Bilen blir snabbt ett samlarobjekt.
Xm omnämns som ”årets bil” och tilldelas 14 internationella utmärkelser.
Motormässan i Paris ger Citroën möjlighet att åter visa upp sin världsledande tekniska kompetens. Elbilarna C15 och C25 visas samtidigt som Activa 2 – en fungerande prototyp som är mässans egentliga startskott. Activa 2 har en treliters V6-motor med 24 ventiler som ger 200 bhp, samt en fyrväxlad automatlåda, ett aktivt antirullsystem och en femfunktionsdisplay.
A ZX Rallye Raid med föraren Ari Vatanen vinner 13:e upplagan av Paris-Tripoli-Dakar-rallyt (9 186 km).
Citroën ZX presenteras på bilsalongen i Genève. I mars lanserades ZX som en kollektion av fyra modeller: Reflex, Avantage, Aura och Volcane. ZX intar positionen mellan AX och BX och är den första europeiska bilen med skjutbart baksäte och ställbara ryggstöd.
Elbilsprototypen Citela från Citroën är en av huvudattraktionerna i franska paviljongen på Universal Exposition i Sevilla.
Sextio år efter Croisière Jaune vinner Pierre Lartigue och Michel Périn den första upplagan av Paris-Moskva-Peking-rallyt, ett 16 000 km långt äventyr, med en Citroën ZX Rallye Raid.
Xantia rullar ut på marknaden. En femdörrars sedan på 4,44 m är resultatet av samarbetet mellan Citroën och designföretaget Bertone. Citroën har använt all sin tekniska expertis för att utveckla Xantia, som sätter en ny standard för körglädje men även har ett banbrytande system för passiv säkerhet (Hydractive 2)
Den 2 000 000:e AX-bilen rullar ut ur fabriken i Aulnay-sous-Bois.
Förhandsvisning av Citroën Jumper (Relay) på salongen för kommersiella fordon i Genève. Jumper – resultatet av ett industriellt samarbete mellan Peugeot och Fiat – har en rad åtråvärda egenskaper: det rätta utseendet, nya bensin- och dieselmotorer och nya växellådor.
Citroën Evasion (Synergie) presenteras på bilsalongen i Genève. Det nya fordonet har allt som en förstklassig sedan ska ha i form av körglädje, komfort, vägegenskaper och säkerhet.
Xantia Activa presenterades på motormässan i Paris och är den första bilen som tar kurvorna plant, tack vare det nyskapande antirullsystemet SC.CAR. Bilen är också utrustad med extrafunktioner som krockkudde på förarsidan, elfönsterhissar bak och breddjusterbara ryggstöd fram.
Den miljonte ZX-bilen rullar av monteringslinjen i Aulnay.
På Transport Show presenteras Citroëns Jumpy (Dispatch) – en kompakt, praktisk och mångsidig skåpbil med lastvikten 815 kg och en tillgänglig lastvolym på 4 m3.
Elversionen av Citroën AX gör entré. Effekt: 20 kW. Topphastighet: 91 km/h. Räckvidd: 75 km i stadstrafik. Finns som tredörrars/fyrsits halvkombi och i en tvåsits företagsversion.
Nya Citroën Saxo presenteras.
Anläggningen i Aulnay monterar 100 000 Saxo-bilar på åtta månader.
Saxo Cup ersätter AX Cup.
Citroën Berlingo gör entré. Sett till stil och utrustning har Berlingo mer gemensamt med en personbil än en transportbil, trots lastvolymen på 3 m3 och lastvikten 800 kg.
Ett internationellt PR-evenemang riktat till en yngre målgrupp på den europeiska marknaden: Citroëns Berlingo Paris-Samarkand-Moskva-rally.
Citroën Xsara (4,17 m) intar positionen mellan Saxo (3,72 m) och Xantia (4,52 m). Xsara är först ut i en ny generation av större bilar i mellanklassen, och är märkesledande inom komfort, säkerhet och köregenskaper.
På Retromobile-utställningen visar Citroën upp tre unika förkrigsmodeller av 2CV:an, från en serie motsvarande det fordon som godkändes 1939.
Den 500 000:e Saxo-bilen rullar av monteringslinjen. Sponsor är skulptören César.
Motormässan i Paris firar 100-årsjubileum. Citroën presenterar Xsara Picasso. One-box-utförande i fram och kombidesign i bak – den nya kompakta sedanen prisas för sin originella och innovativa design.
Med konceptbilen C3 Lumière, som är en förhandsversion av en framtida produktionsmodell, vänder Citroën blicken mot framtiden. Arkitekturen är både mångsidig och innovativ när det gäller funktioner och invändig layout.
I Rennes-la-Janais byggs den miljonte Xantian och det miljonte exemplaret av Saxon byggs i Aulnay.
Konceptbilden C6 Lignage presenterades på bilsalongen i Genève och är Citroëns definition av hur man reser med stil. Bilen innehåller arkitektur- och designalternativ för en framtida modell i den övre mellanklassen. I Citroëns paviljong kan besökarna även beundra demonstrationsexemplaret ”Pluriel” – en originalmodell som inte låter sig sorteras in i någon av de traditionella fordonsklasserna.
Citroën öppnar ett uppställningscenter i Aulnay. Den 6 700 m2 stora byggnaden ska hysa de fordon som företaget har utvecklat och byggt från grundandet till dags dato. Centret öppnades den 28 november 2001.
Citroën C3 Pluriel presenteras på bilsalongen i Genève.
C5 presenteras på motormässan i Paris. En bil som kombinerar finess med kraft, prestanda och styrka. Företaget presenterar även Osmose – en konceptbil ämnad att förena fotgängare och motorister. Osmose är avsedd för stadstrafik och är framtidens bil – designad för att utstråla och främja öppenhet samt kommunikation. Senare ställdes bilen ut vid Georges Pompidou Centre i Paris.
Citroëns unga hopp Sébastien Loeb vinner franska mästerskapen med co-drivern Daniel Elena i en Xsara Kit Car. Duon vinner även Junior World Rally Championship vid ratten i en Saxo Super 1600.
Citroën presenterar C3:an på motormässan i Frankfurt. Besökarna kan även beskåda C-Crosser – en konceptbil med tre säten fram, ett flyttbart förarsäte (vänster, mitten, höger), elektroniska kontroller baserade på ”x-by-wire”-teknik och eliminerad rattstång. Den mångsidiga bilen är alternativet för den som söker äventyr, frihet och välbefinnande.
Citroën presenterar C8:an på bilsalongen i Genève. C8 är den perfekta bilen för resor med familj eller vänner och tillgodoser alla passagerares krav.
C-Airdream är varumärkets nya konceptbil. Den nya 2+2-coupén, som presenterades på motormässan i Paris, är en möjlighet att utveckla Citroëns stil och formspråk ytterligare.
Citroën presenterar C2 Citroën Sport på bilsalongen i Genève. Konceptbilen har utvecklats gemensamt av konceptbilsavdelningen och Citroën Sport.
Citroën bekräftar sina planer på motormässan i Frankfurt genom att presentera C2 – en kompakt tredörrars halvkombi för fyra personer. En annan stjärna på mässan blir C-Airlounge – en konceptbil som återigen visar prov på varumärkets kreativitet.
Med 13 pallplatser tar Citroën hem Word Rally Championship 2003. Sébastien Loeb blir tvåa i Drivers' Championship.
Det miljonte exemplaret av Xsara Picasso rullar ut ur fabriken.
På motormässan i Paris presenteras C4 i halvkombi- och coupéversion, nya C5 och C5 kombi samt C3 med Stop&Start – en innovation som begränsar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.
Produktion av nya Citroën C1 startar. Nya C1, som finns med 3 eller 5 dörrar, är en kompakt bil med attraktiv look och intressant design.
Citroëns nya flaggskepp, sedanbilen C6, presenteras på bilsalongen i Genève. C6 är vid tidpunkten planerad att släppas till marknad i början av 2006.
Förhandsvisning av konceptbilen C-Sportlounge på motormässan i Frankfurt.
Citroën DS firar 50 år. 1 600 DS-fordon defilerar gatorna i Paris för att fira tilldragelsen.
Citroën skapar C-Triomphe – en konceptbil exklusivt för den kinesiska marknaden.
På motormässan i Paris presenterar Citroën en ny konceptbil utvecklad enligt ledorden ”passion et raison” (”passion och förnuft”). Med C-Métisse börjar märket utforska nya alternativ för körglädje.
Citroën lanserar Grand C4 Picasso – placerad över Xsara Picasso i modellhierarkin.
På bilsalongen i Genève presenteras C-Crosser, som enligt planen ska lanseras från juli samma år. Som företagets första SUV kan C-Crosser transportera 5 + 2 personer i alla typer av terräng – med gott om invändigt utrymme och fyrhjulsdrift.
Företaget färdigställer sin internationella utställningslokal på adressen 42 avenue des Champs-Elysées. C_42 slår upp dörrarna. Inom sex månader har den exklusiva adressen haft en miljon besökare.
Citroën presenterar konceptbilen C5 Airscape på motormässan i Frankfurt. C5 Airscape är en stor cabriolet som förebådar utvecklingen av nya Citroën C5.
Märket presenterar nya Citroën C5 på motormässan i Bryssel. Formgivarna och utvecklarna började från noll, för att skapa en helt ny fordonsgeneration.
Picasso-familjen får ett tillskott: Citroën C3 Picasso. Den innovativa konceptbilen sticker ut i mängden med djärv design, innovativ arkitektur och smarta funktioner.
Citroën Némo Combi läggs till i märkets serie av ”fritidsbilar”, tillsammans med Berlingo Multispace. En framträdande egenskap är dimensionerna: bilen är kompakt utvändigt (3,96 m lång) men rymlig invändigt.
Innovation, miljö och kreativitet är nyckelorden för Citroën på motormässan i Paris 2008. Märket visar upp inte mindre än 34 fordon, inklusive 11 nya modeller och 8 konceptbilar. Framträdande fordon är konceptbilarna GTbyCitroën, 2 CV Hermes, C-Cactus och Hypnos, samt Citroën C3 Pluriel Charleston – en flirt med svunna tider.
Citroën testar ”den hemliga lådan” i en uppvisning av den nya konceptbilen: DS Inside.
Citroën utökar modellprogrammet i Kina genom att presentera två nya fordon på den internationella motormässan i Shanghai: sedanbilen C-Quatre (första presentationen någonsin) och nya C5 som ska byggas i Wuhan.
Första motormässan för nya Citroën C3 i Frankfurt. Och med ett ambitiöst mål: att fortsätta väcka intresse för en bästsäljare som har sålt i fler än två miljoner exemplar.
Révolte. För att befästa sin ställning som ett djärvt, progressivt varumärke väljer Citroën ett spektakulärt namn för den senaste konceptbilen. Den kompakta, urbana och ultra-eleganta bilen kombinerar exklusivitet och tuffhet.
På den 88:e upplagan av motormässan i Bryssel presenteras Citroëns C-Zéro. Med den nya modellen – en fullständigt eldriven lösning avsedd för stadskörning – utökar märket sitt erbjudande inom det kompakta segmentet.
Nästan ett år efter presentationen av DS Inside (Genève 2009) presenteras DS3. Den blir startskottet för lanseringen av den nya DS-serien som hade annonserats ett år tidigare. Den nya serien av bilar med distinkt formgivning, baserad på djärva designbeslut, utökar modellprogrammet.
Nyskapande och spännande med glamourkänsla … Citroën presenterar Survolt på bilsalongen i Genève. Märkets målsättning är att fortsätta utforska möjligheter och teknik för distinkta, udda elfordon – ett arbete som inleddes med konceptbilen Révolte några månader tidigare.
Citroën presenterar Métropolis när motormässan i Shanghai inleds. Det är den första konceptbilen utvecklad av företagets stylingcenter, upprättat 2008 i Shanghai. Konceptet demonstrerades senare på motormässan i Peking och därefter, i oktober, i den franska paviljongen på Shanghai Universal Exposition.
Citroën Racings utvecklingstekniker höjer prestandan för Sport Chic-versionen av DS3. Motorn, styrningen och fram- och bakvagnen anpassas och blir tillsammans del av nya DS3 Racing.
Precis som nya Citroën C5 2008 och C3:an 2009, är nya Citroën C4 ett bevis på märkets expertis, innovationskraft och förmåga att använda avancerad teknik för att förnya modellprogrammet.
Med konceptbilen Lacoste på motormässan i Paris, visar Citroën sin vision av framtidens fordon. Visionen rymmer en vilja att gå ifrån det allmänt rådande greppet att ”mer är bättre” och inta en mer avslappnad hållning.
Lansering av Citroën DS4. Det andra fordonet i DS-serien är en upphöjd fyradörrars coupé som kombinerar prestanda och mångsidighet för nya körupplevelser.
Med Multicity blir Citroën den första fordonstillverkaren som lanserar en tjänst omfattande alla transportmedel, för ett enklare resande: www.multicity.citroen.fr
Efter Citroën DS3 och DS4 presenteras DS5 i Shanghai. Med djärv och skulpturell formgivning – genom ett antal nydanande beslut vad gäller arkitektur, känsla, styling och finess – är Citroën DS5 ett perfekt tillskott till DS-serien.
19:e upplagan av den internationella 2CV-klubbens världsträff hålls på årsdagen av produktionsslutet för 2CV. Fler än 20 000 entusiaster deltar och 7 000 exemplar av den legendariska bilen och olika spinoff-versioner (t.ex. Ami 6 och 8, Dyane och Méhari) visas upp.
Den 64:e motormässan i Frankfurt. Med konceptbilen Tubik – en futuristisk version av Type H – presenterar Citroën sin vision av framtidens mobilitet. En tid då resan är lika viktig som målet. Tubik klarar utmaningen att med stil och komfort transportera nio personer i ett format som uppfyller standarderna för en modern sedan.
Med nästan 70 Facebook-sidor har Citroën fler än en miljon fans runtom i världen.
Åttio år efter Croisière Jaunes entré, ger sig två unga ingenjörer, Xavier och Antonin, ut på den första jorden runt-resan i en elbil, närmare bestämt Citroën C-Zéro. Åtta månader, 25 000 kilometer och 17 länder för bara 250 euro i elkostnader!
Citroën utökar programmet med C4 Aircross. I ett snabbt växande segment har den nya modellen hämtat drag från konventionell SUV-design, kombinerat med tekniska innovationer.
Citroën trappar upp sin globala utveckling genom att lansera två fordon i snabb följd: Citroën C4 Sedan och C-Elysée. De båda sedanbilarna är ämnade för de snabbt växande internationella marknaderna, t.ex. Medelhavsområdet, Kina och Ryssland.
På motormässan i Paris börjar Citroën ta emot beställningar på nya DS3 Cabrio. Cabrio – en öppen version av Citroën DS3 – har samma egenskaper som originalet (styling, körkänsla och utrymme), kombinerat med cabrioletkänslan. Taket går att öppna under körning vid hastigheter upp till 120 km/h.
Tio år efter sin första WRC-vinst krossar Sébastien Loeb och Daniel Elena det stående rekordet inom motorsport genom att ta hem sin nionde WRC-titel i Alsace. Samtidigt vinner Citroën sin åttonde världstitel i tillverkarmästerskapet.