FRÅGOR OCH SVAR OM CONNECTED SERVICES    

Om du har frågor om MyCitroën eller Connected Services, kan du se om du hittar svar på din fråga här.

Om du inte hittar svaret här kan du skicka ett mail med nedan uppgifter till connectedservices@kwbruun.se för att få så bra svar och hjälp som möjligt. Förväntad svarstid inom 48 timmar (med undantag helger och helgdagar).
 

  • Registreringsnummer.
  • Skärmdump på startsidan i appen.
  • Vilken telefon som brukas/parkopplas.
  • Beskrivning av felet.

KOM IGÅNG

Hur skapar jag ett MyCitroën-konto?

För att skapa ett MyCitroën-konto:

  1. Logga in på: https://www.services-store.citroen.se/
  2. Har du inget konto än, välj “Skapa konto”.
  3. Ange inloggningsuppgifter genom att välja e-postadress och lösenord.
  4. Fyll i dina personliga uppgifter, uppgifter om bilen och godkänn.
  5. Du ska få ett meddelande som bekräftar att ditt konto har skapats. Du kommer få ett e-postmeddelande för att godkänna kontot. I mailet, klicka på länken “Aktivera konto”.


Du har 20 dagar på dig att bekräfta prenumerationen, efter detta kommer dina personuppgifter att raderas och du behöver skapa ett nytt konto.

Vi påminner dig om att prenumerationen är gratis.  

Efter att ditt konto har skapats och aktiverats, får du ett nytt e-postmeddelande med ditt användarnamn och lösenord, samt en ny länk för att slutföra din registrering.

Vi påminner dig om att prenumerationen är gratis. 

Efter att ditt konto har skapats och aktiverats, får du ett nytt e-postmeddelande med ditt användarnamn och lösenord, samt en ny länk för att slutföra din registrering.


Hur skapar jag ett Citroën services store-konto?

  1. Gå till Citroën Services Store.
  2. Om du har ett MyCitroën-konto kan du logga in med samma inloggningsuppgifter, klicka annars på “Skapa konto”.
  3. Ange e-postadress och lösenord, klicka på “Skapa konto”.
  4. Lägg till din bil genom att klicka på “Lägg till bil”.
  5. Ange chassinummer och klicka på “Lägg till bil”.
  6. Om bilden stämmer överens med din bil, klicka “Bekräfta”, annars skriv in ditt chassinummer igen.

Varför ska jag skapa ett Citroën services store-konto?

Med ditt Citroën Services Store-konto kan du hantera alla dina connected services hemma från soffan. Besök Citroën Services Store för mer information om Connected Services. 

Varför ska jag ha ett Citroën services store-konto när jag redan har ett MyCitroën-konto?

Med ditt Citroën Services Store-konto kan du hantera alla dina Connected Services och även få information om nya erbjudanden. Med ditt Citroën Services Store-konto kan du prenumerera, förlänga eller förnya dina tjänster. Med MyCitroën-appen kan du, i realtid, utnyttja de tjänster du prenumererat på Citroën Services Store-kontot.

Behöver jag äga en Citroën för att skapa konto på Citroën services store?

Nej. Citroën Services Store välkomnar alla kunder som är intresserade av våra produkter, oavsett om du äger en Citroën eller inte. Men endast kunder som äger en Citroën kan prenumerera på våra uppkopplade tjänster.

Ska jag vänta tills min bil har levererats för att skapa konto på Citroën services store?

Vi rekommenderar att du väntar minst 2 dagar efter att din bil levererats innan du startar en prenumeration på Citroën Services Store, så att din bils chassinummer hinner kopplas till dig som ägare.

MITT KONTO

Hur byter jag MyCitroën-lösenord?

Logga in på ditt MyCitroën-konto. Uppe till höger väljer du “Min profil” och sedan “Mitt lösenord”. Om du har ett Citroën Services Store-konto kommer ditt nya lösenord automatiskt gälla.

Kan jag logga in på Citroën services store med samma inloggningsuppgifter som för MyCitroën?

Om du har ett MyCitroën-konto kan du logga in med samma inloggningsuppgifter på Citroën Services Store, genom att klicka på “Logga in”.

Hur avslutar jag mitt Citroën services store-konto?

För att säga upp din prenumeration på Citroën Services Store, gå till "Mina Sidor", “Mitt Konto > Mina personuppgifter” skrolla ner, klicka på “Avsluta prenumeration". Detta påverkar inte dina pågående avtal. Om du vill avsluta dina avtal, vänligen kontakta kundsupport.

Vad händer om jag avslutar mitt services store-konto?

Om du säger upp din prenumeration får du inte längre information om dina avtal. MEN, att du säger upp din prenumeration påverkar varken dina aktiva tjänster eller dina avtal.

Jag har ny e-postadress. hur ändrar jag den på mitt Citroën services store-konto?

Du kan ändra e-postadressen på ditt Citroën Services Store-konto via ""Mitt konto"" > ""Min personliga information"".

Den nya e-postadressen kommer automatiskt att ändras i appen MyCitroën också.

Jag har glömt mitt lösenord till mitt Citroën services store-konto. vad ska jag göra?

På välkomstsidan Citroën Services Store klickar du “Glömt lösenord”. I mailet, klicka på “OK”.

Du kommer få ett e-postmeddelande med ett nytt lösenord. Det nya lösenordet gäller för appen MyCitroën också.

Hur ändrar jag mina personliga detaljer på mitt services store-konto?

Gå till ditt Citroën Services Store-konto, gå till “Mitt konto” > “Personuppgifter” och klicka på pennan och “Ändra”. Eventuella ändringar förs över även till MyCitroën-appen.

ALLMÄNT

Vad är Citroën services store?

Citroën Connected Services hanteras på Citroën Services Store. Du kommer att kunna hantera alla Connected Services för din bil helt på egen hand. Besök Citroën Services Store och upptäck Citroën Connected Services. 

Finns det en smartphone-app för att skapa ett Citroën services store-konto?

Nej, webbsidan är det enda alternativet för tillfället.

Förlorar jag lagrad information om jag avinstallerar MyCitroën-appen?

Efter att du avinstallerat MyCitroën-appen, kommer all information om din bil (GPS-positioner, påminnelser om service, resehistorik, osv.) att tas bort permanent. Dina personuppgifter kommer fortfarande finnas tillgängliga på din profil under två månader.

Varför går det inte att prenumerera på alla tjänster?

Inte alla uppkopplade tjänster är tillgängliga för alla bilar. Fliken "HEM" på Citroën Services Store filtrerar automatiskt de tjänster som är tillgängliga för din bil. Detta hanterar du via “Tillgängliga tjänster” i övre vänstra hörnet i butiken. 

Hur prenumererar jag på en tjänst?

För att prenumerera på en uppkopplad tjänst, gå till Citroën Services Store. Du behöver skapa ett konto och lägga till din bil med chassinummer. Klicka på "Hem", sen på “Upptäck” för den tjänst du vill ha och “Lägg i varukorg”. Acceptera de allmänna försäljningsvillkoren, klicka på “Fortsätt”, fyll i din fakturaadress och personuppgifter, klicka på “Fortsätt”. Fyll i det säkra betalningsformuläret och klicka på “Ok”. Du kommer inom kort att få en orderbekräftelse med e-post.

AVTAL OCH TJÄNSTER

Jag har ett aktivt avtal för monitoring, mapping och tracking paket, och jag kan inte förnya det före utgångsdatum.  vad ska jag göra?

Förnyelsen av ett paket görs på avtalets sista giltighetsdag. Du kommer inte kunna förnya ditt paket före eller efter avtalets sista giltighetsdag, så du är tvungen att förnya ditt avtal på sista giltighetsdagen för att utnyttja tjänsterna i ditt paket.

Jag har ett connected services-avtal. hur häver jag avtalet i händelse av försäljning, stöld, om bilen skrotas eller vid återlämning av leasingbil?

Om du har ett Connected Services-avtal (Teletjänster, Connected 3D Navigation, SpeedCam/Farozoner), ska du, efter en vidareförsäljning av din bil, slutet av en leasingperiod, skrotning eller stöld, informera oss för att avsluta ditt avtal. Vänligen kontakta Citroën kundsupport per post, telefon eller via vårt webbformulär.

När blir jag debiterad för ett köp inne på Citroën services store?

Ditt konto kommer att debiteras 14 dagar efter att tjänsten aktiverats. Du kommer få en bekräftelse via e-post. 

Hur säger jag upp ett connected services-avtal?

Om du vill avsluta ett Connected Services-avtal, kontakta Citroën Kundsupport per telefon eller genom kontaktformuläret. All information om Citroën Services Store hittar du längst ner på sidan, under “Kontakt”.

Var och hur prenumererar eller förnyar jag mitt tillval för farozoner?

Här kan du prenumerera på tillvalet för farozoner:

  • Hos återförsäljaren när du köper bilen om det är ett nybilsköp. I sistnämnda fall är det nödvändigt att bilen är köpt i Sverige.
  • På ditt konto på Citroën Services Store efter att din bil levererats.
  • När ditt avtal för Danger Zone har upphört, gå till Citroën Services Store för att teckna en ny prenumeration för Danger Zone (ettårsperiod). 

MINA BILAR

Hur många bilar kan jag ha på mitt konto? 

Du kan lägga till från en till tio bilar på ditt konto.

Hur lägger jag till en bil på mina sidor?

På Services Store kan du lägga till en eller fler bilar genom att klicka på “Mitt konto”, “Min bil”, “Hantera mina bilar" och sedan på knappen “Lägg till bil”. Ange uppgifterna om din bil och klicka på knappen "Godkänn".

Hur raderar jag en bil från MyCitroën?

Gå till ditt MyCitroën-konto. Du kan ta bort en eller flera bilar genom att klicka på “Min bil”, “Hantera mina bilar”. Under rubriken “Välj bil”, klicka på “Ta bort bil”. Om du tar bort en bil under Mina sidor på MyCitroën, försvinner den även från Mina sidor på Citroën Services Store. "

Hur lägger jag till en bil under mina sidor på Citroën services store?

  1. Gå till “Mina sidor” på Citroën Services Store.
  2. Du kan lägga till en eller flera bilar genom att klicka på “Lägg till bil”.
  3. Skriv in chassinummer och klicka: “Lägg till bil”
  4. Om bilden stämmer överens med din bil, klicka “Bekräfta”, (skriv annars in ditt chassinummer igen) 
  5. För att lägga till fler bilar, gå till “Mitt konto” och “Lägg till bil”.

Om jag lägger till en bil under mina sidor på MyCitroën, kommer den synas på Citroën services store?

Ditt MyCitroën-konto och Citroën Services Store-konto är samma. De är sammanlänkade och ändringar som görs på det ena kontot syns på det andra. 

Om jag säljer min bil, får den nya ägaren tillgång till mina personuppgifter?

Om du säljer din bil, ja. Om du inte vill att den nya ägaren ska få tillgång till din personliga information, kan du avsluta dina avtal genom att kontakta kundsupport.

Är informationen om min bil och mina resor synliga på mitt services store-konto?

Nej, men du hittar denna information under Mina sidor på MyCitroën. 

Kan jag lägga till en bil köpt utomlands på mitt Citroën services store-konto?

Ja, skriv in chassinummer i avsett fält. 

Kan jag lägga till flera bilar på mitt Citroën services store-konto?

Ja, du anger chassinummer i fältet "Lägg till bil" på "Mitt konto". Den nya bilen läggs automatiskt till i MyCitroën-appen.

När jag tog bort min bil från mitt Citroën services store-konto, är mina tjänster inte längre tillgängliga. vad ska jag göra?

Du behöver lägga till bilen igen på ditt Citroën Services Store-konto. 

Om jag tar bort min bil från mitt Citroën services store-konto, kan jag fortfarande använda tjänsten/tjänsterna?

Ja. Att du tagit bort en bil från din konto påverkar inte de tjänster du prenumererar på. Vill du se dina aktiva avtal, behöver du lägga till din bil igen på ditt konto. 

Vad händer om jag tar bort min bil från mitt services store-konto?

Om du tar bort din bil från ditt Citroën Services Store-konto, kommer du inte kunna se dina aktiva avtal eller prenumerera på en tjänst. MEN, att du tar bort en bil påverkar varken dina aktiva tjänster eller dina avtal.

Att du tar bort en bil från Citroën Services Store, innebär att information om bilen försvinner även från appen My Citroën.

Är det möjligt att få uppgifter om bilen på Citroën services store?

Nej, Citroën Services Store kan inte ge information om din bil. All information om din bil hittar du på ditt MyCitroën-konto.

FJÄRRSTYRNING

Vad är fjärrstyrning/e-fjärrstyrning?

Fjärrstyrning och e-Fjärrstyrning ger dig en unik bekvämlighet med flera effektiva funktioner som sträcker sig bortom själva körningen

Vilka funktioner finns i e-fjärrstyrning?

e-Fjärrstyrning är en gratistjänst som är tillgänglig för nya el- och plug-in hybrider. Tjänsten kan användas i appen MyCitroën.

Se en informationsvideo om e-fjärrstyrning här: https://www.youtube.com/watch?v=6fLmomd1LZE

 

Information om fordonsstatus

Startsidan visar viktig information om batteriet: laddningstillstånd och uppskattad återstående räckvidd. För att visa ny information behöver du uppdatera appen genom att:

  • dra sidan uppifrån och nedåt
  • klicka på den runda pilen (uppdatera) längst upp till höger


Rätt information visas inom en minut. När appen uppdateras behöver du ha internetuppkoppling. Uppkopplingen får inte ändras från Wi-Fi till 3G/4G/5G eller tvärtom. I så fall avbryts kommunikationen.

 

Fjärrladdning
Med den här funktionen kan du fjärrstyra och starta laddning av din bil när den är ansluten. Du kan också ändra från att starta laddning direkt till fördröjd laddning, eller tvärtom. Fördröjd laddning kan också aktiveras genom att trycka på en speciell knapp i laddningsluckan. När laddningen når 100 % skickas ett meddelande.

 

Laddningsbegränsningar

I specifika fordon kan du välja att stoppa din pågående laddning vid en förvald batterinivå, vilket minskar laddningstiden och det kan även förbättra batteriets prestanda och hållbarhet. Om ditt fordon är kompatibelt kommer det synas på två platser: dels som ett alternativ under avsnittet ”Ladda” i MyCitroën-appen, dels kommer det synas på pekskärmen i ditt fordon. Tänk på att laddningsbegränsningen inte går att tillämpa vid DC-snabbladdning. 

 

Fjärrstyrd värme och kyla
Med den här funktionen ställer du in behaglig temperatur i bilen. Du behöver inte konfigurera förkonditionering själv, eftersom e-Fjärrstyrningen alltid uppnår en behaglig temperatur på 21°C.

 

Allmänna användarvillkor

Att använda den här funktionen under laddning påverkar inte bilens räckvidd, utan innebär endast att bilen kommer få behaglig temperatur. Vid programmerad förkonditionering startar programmet mellan 30 och 45 minuter innan inställd tid, så att bilen har uppnått behaglig temperatur och förblir aktiv 10 minuter senare. Därför ska du programmera den tidpunkt då du ska använda bilen.

Beroende på utrustningen i din bil kan du också programmera laddning från ditt navigationssystem på skärmen, via sidan “LADDNING”, i menyn “ELEKTRISKT” och programmera tidpunkten för förkonditionering under “TIDSINSTÄLLNING” på sidan “KLIMAT”.

För att förkonditionering ska starta måste det vara 45 minuter från programmering till den valda tidpunkten. När förkonditioneringen är programmerad sparas inställningen och den startar även om det inte finns bra internetuppkoppling.

Dörrar och bagagelucka måste vara låsta. Om du låser upp bilen under förkonditioneringen kommer den avslutas efter 1 minut.

Begäran om laddning som görs under förkonditionering kommer starta när förkonditioneringen avslutas. Ett informationsmeddelande kan visas i appen.

 

Speciella förutsättningar för hybridfordon.

Att starta förkonditionering innebär att pågående laddning avbryts. Laddningen återupptas när förkonditioneringen avslutats, förutsatt att laddstationen medger det. Om batterinivån är under 20 %, och bilen inte laddas, är  förkonditioneringsfunktionen inte tillgänglig.

 

Speciella förutsättningar för elfordon

Snabbladdningsläge fungerar villkorslöst med förkonditionering. Men, vid vanlig laddning, är utomhustemperaturen villkorad:

  • Mellan 5 och 35°, kan förkonditionering och laddning fungera samtidigt. 
  • Om du startar förkonditionering utanför detta temperaturintervall kommer laddningen avbrytas. Den återupptas efter att förkonditioneringen avslutats.


Om batterinivån är under 50 % är  förkonditioneringsfunktionen inte tillgänglig. 


Vilka funktioner finns i fjärrstyrning?

Fjärrstyrning är en betaltjänst som är tillgänglig för nya förbränningsmotorer, el- och hybridfordon, och som gör det möjligt att fjärrstyra funktioner i bilen från din smartphone. Tjänsten kan användas genom appen MyCitroën.

För alla fjärrstyrda funktioner kan du på 2 sätt, efter 20 sekunder, kontrollera om begäran har skickats:

  • genom en banner (om appen MyCitroën är öppen)
  • genom ett meddelande (om appen MyCitroën är i bakgrunden eller om din smartphone är låst)

 

Låsstatus
Med den här funktionen kan du styra låsningen av din bil. För att uppdaterad status ska visas på sidan, behöver du uppdatera genom att:

  • dra sidan uppifrån och nedåt
  • klicka på den runda pilen (uppdatera) längst upp till höger


Observera: Så fort en dörr låses upp så ändras status i appen MyCitroën till olåst.

 

Fjärrstyr låsning/upplåsning
Med den här funktionen kan du fjärrstyra låsning/upplåsning av bilens dörrar. Animerade knappar i appen visar att begäran pågår. Bilen låses/låses upp senast 8 sekunder efter begäran.

Oavsett om bilen är låst eller upplåst, visas knappen för “lås” och “lås upp”.

 

Fjärrstyrd belysning
Med den här funktionen kan du fjärrstyra varnings- eller sidoljus, beroende på bil. Animerade knappar i appen visas att begäran pågår, inom 8 sekunder efter din begäran:

  • först, att begäran pågår
  • sedan, under 10 sekunder, att ljusen slagits på.

 

Fjärrstyr tuta
Med den här funktionen kan du fjärrstyra tutan. Animerade knappar i appen visas att begäran pågår, inom 8 sekunder efter din begäran:

  • först, att begäran pågår, ett meddelande om att uppfylla gällande lagar och bestämmelser för användning av tutan.
  • sedan, under 10 sekunder, att bilen tutar.


Om bilen får en andra begäran om att aktivera tutan innan den förra är avslutad, kommer bilen tuta en andra gång med begränsad ljudnivå.


Hur prenumererar och aktiverar jag e-fjärrstyrning och fjärrstyrning?

Fjärrstyrning kräver säker autentisering för användarigenkänning. För korrekt autentisering, följ instruktionerna nedan:

Observerva: Om det redan finns ett avtal för en annan användare och den här bilen, kommer det avslutas automatiskt när din aktiveringsprocess är avslutad.
 

  • Ladda ned appen MyCitroën till din mobiltelefon och skapa ett konto
  • Ange ditt chassinummer
  • Gå till fliken “Bil”, sedan “Tjänst”
  • Välj önskad tjänst i listan över tillgängliga Connected Services
  • Prenumerera på tjänsten
  • Slutför aktiveringenSka slutföras inom 6 dagar, annars avslutas tjänsten automatiskt. i 3 steg:

  • Ange ett betrott telefonnummer
  • Registrera din smartphone genom att använda en SÄKERHETSKOD och/eller Face ID / Touch ID
  • För att använda Face ID, krävs som lägst iPhone 9
  • För att använda Touch ID, krävs som lägst iPhone 7/8; eller en Android
  • Gå till din bil med din smartphone och nyckel:
    i. Starta bilen
    ii. Upprätta Bluetoothanslutning mellan bilen och din smartphone
    iii. Följ stegen för att identifiera nyckeln


* Vid behov kommer fordonsuppdateringar visas och installeras i appen under kommande resor som är 15 minuter eller längre. Så fort bilen är uppdaterad kan du börja använda Fjärrstyrningstjänster.

Observera: Uppdatera appen regelbundet genom att dra sidan uppifrån och ner


Uppförandekod

För att du ska få ut det mesta av tjänsten e-Fjärrstyrning och Fjärrstyrning, vänligen följ uppförandekoden:
 

  • Se till att du har fullföljt prenumerations- och aktiveringsprocessen
  • Se till att du befinner dig i ett område med internetuppkoppling
  • Se till att du var sjunde dag gör en resa med bilen på minst 15 minuter
  • Kontrollera att bilens sekretessläge är avaktiverat här
  • Du kan använda e-Fjärrstyrning och Fjärrstyrning på olika smartphones förutsatt att du loggar in på ditt konto för tjänsten. I appen guidas du genom olika steg för att registrera din smartphone.


Om du trots dessa rekommendationer stöter på problem, vänligen kontakta vår Kundsupport och fyll i formuläret för appen MyCitroën. Du kommer bli ombedd att skicka in analysloggar.


e-ROUTES

Vad är e-ROUTES?

e-ROUTES är en navigationsapp för elbilar i din smartphone, som är speglingsbar via Android Auto och Apple CarPlay.

 

Appen visar tillgängliga laddningsstationer i din närhet och hjälper dig att planera dina rutter genom att föreslå de bästa laddstoppen och optimal laddtid under varje stopp. Dina rutter anpassas fortlöpande till trafiken, eftersom appen tar hänsyn till realtidsförhållanden (trafikinformation, tillgänglighet för laddstationer, väder, laddstatus, os.v.).


Är min bil kompatibel med e-ROUTES?

För närvarande är e-ROUTES endast tillgängligt för vissa elbilar. För att kontrollera om din bil är kompatibel med tjänsten eller ej kan du logga in i MyCitroën-app eller i SAMS och kontrollera listan över tillgängliga tjänster för din bil. Appen e-ROUTES kan visas som en fristående tjänst eller som en funktion inuti Connect PLUS. Om e-ROUTES visas i någon form är ditt fordon kompatibelt.

Är min smartphone kompatibel med e-ROUTES?

För att ta reda på om din smartphone är kompatibel med tjänsten kan du leta efter e-ROUTES i Apple Store eller Google Play. När du har hittat appen, tryck på INFORMATION för att kontrollera vilket operativsystem som krävs. Om din smartphone har det systemet eller en senare version så är den kompatibel.

Var hittar jag prisuppgifter om e-ROUTES och var kan jag teckna abonnemang för tjänsten?

Besök SAMS och logga in med ditt MyCitroën-konto för att hitta prisuppgifter och information om hur du tecknar abonnemang.

Jag har redan ett avtal som inkluderar e-ROUTES. Hur gör jag för att börja använda tjänsten? 

När du har tecknat ett avtal som inkluderar e-ROUTES i SAMS ska du slutföra parkopplingsproceduren i MyCitroën-appen. Om du redan har gjort detta för en annan tjänst/funktion behöver du inte göra det igen.

 

Därefter öppnar du Apple Store eller Google Play och laddar ner appen e-ROUTES. Välj Citroën, ange dina inloggningsuppgifter för MyCitroën-kontot och klicka på logga in för att börja använda e-ROUTES.


Jag äger två fordon som är kompatibla med e-ROUTES, kan jag använda samma app för båda?

Ja, det kan du.

 

Om båda fordonen är från samma varumärke kan du ändra ditt önskade fordon i appen genom att klicka på ”Ändra fordon” efter att du har valt varumärke och loggat in.

 

Om fordonen är från olika varumärken: välj det varumärke du vill använda och logga in med motsvarande varumärkeskonto. För att ändra till ett fordon från ett annat varumärke, logga ut och välj ditt andra varumärke, genom att logga in med motsvarande konto.


Jag är redan inloggad i e-ROUTES-appen. Hur använder jag den?

Hitta laddstationer i närheten

e-ROUTES upptäcker automatiskt vilken typ av kontakt du har och visar laddstationer i din närhet (inom en radie på 10 kilometer). Tjänsten visar även uppgifter om stationerna, inklusive tillgänglighet, även om du kör utan någon angiven rutt.

 

Ändra dina batteriinställningar

e-ROUTES upptäcker automatiskt din batterinivå, men det kan ta upp till 1 minut att uppdatera med de senaste uppgifterna, beroende på hur bra din anslutning är. Du kan ändra följande parametrar manuellt:

 

  • Batterinivå vid avresa.
  • Lägsta batterinivå vid en viss destination.
  • Lägsta batterinivå vid laddstation.
  • Maximal batterinivå.

 

Notera att ändringar av dessa inställningar inte kommer att ha en direkt inverkan på ditt fordon, eftersom e-ROUTES inte styr laddningen. Om du exempelvis ställer in en högsta batterinivå på 80 % och låter ditt fordon ladda över natten, kommer appen inte hindra fordonet från att uppnå 100 % laddning.

 

Ändra dina navigationsinställningar

Du kan välja att undvika vägtullar, färjor och motorvägar. Du kan även aktivera fartkameravarningar* och röstanvisningar.

 

*Notera att fartkameravarningar inte är tillåtna i Tyskland.

 

Optimera dina laddstopp

Om du planerar att göra en långresa så kan du ändra frekvens/längd på dina laddstopp genom att klicka på ”Optimera för”. Du kan välja mellan kortare och längre stopp, samt bästa rutt (vilket är den rutt som är mest effektiv för att minska din totala restid).

 

Ange en destination och planera din rutt

När du anger en destination kommer e-ROUTES att effektivisera rutten åt dig. Bland annat genom att föreslå laddstationer längs vägen, där du kan stanna när ditt batteri behöver laddas upp. Appen tar hänsyn till dina batteri-, navigations- och optimeringsinställningar, och berättar hur länge du ska ladda vid varje stopp. Du kan även välja alternativa rutter, eller ändra batteri-, navigations- och optimeringsinställningar.

 

När du klickar på knappen ”Go” får du en vägledning som inkluderar:

 

  • Sväng för sväng-navigering.
  • Hastighetsbegränsningar.
  • Aktuell hastighet.
  • Fartkameravarningar (tillval) realtidstrafik.
  • Röstanvisningar (tillval).
  • Skriftliga vägbeskrivningar.

 

Upprätta en Mirror Screen-anslutning 

För att visa e-ROUTES på pekskärmen i ditt fordon måste du ansluta din smartphone till Mirror Screen (med hjälp av Android Auto eller Apple CarPlay).

 

Då ska du först planera din rutt i din smartphone och därefter aktivera speglingen i din bil. Alternativt så kan du även upprätta spegling först och därefter planera din rutt på pekskärmen.

 

Oavsett vilket alternativ du väljer så måste du välja e-ROUTES på pekskärmen när Android Auto eller Apple CarPlay-anslutning har aktiverats. Då kommer e-ROUTES öppnas och du kommer enkelt att kunna nå tjänsten via pekskärmen.


Jag har problem med e-ROUTES. Vad kan jag göra?

Om du har problem med appen, vänligen säkerställ att du har tecknat ett abonnemang som inkluderar e-ROUTES.

 

  • Att din smartphone är kompatibel med e-ROUTES (se punkt ovan).
  • Att du har slutfört parkopplingsproceduren i din MyCitroën-app (se punkt ovan).
  • Att ditt fordon befinner sig i ett område med god 3G/4G-täckning.
  • Att ditt fordons sekretessläge har inaktiverats.
  • Att din e-ROUTES-app är uppdaterad.
  • Att du ger appen tillräckligt med tid att ladda ner ny data (det kan upp till 1 minut att uppdatera smartphonedatan med exempelvis den senaste batterinivån).
  • Att spegling konfigurerades korrekt.

 

Om du uppfyller samtliga dessa punkter men ändå har problem, vänligen kontakta vår kundtjänst.


ChatGPT

Vad är SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API?

SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API är en avancerad röstassistent som är integrerad i din bils multimediasystem. Det är en helt ny funktion från Citroën som förstår komplexa frågor, skapar utförliga förklaringar och ger förslag på många olika ämnen – tack vare generativ artificiell intelligens. 

 

Lär dig mer om vilket ämne som helst, ta del av råd eller skapa personliga berättelser under tiden du kör – utan att du behöver vända blicken bort från vägen. 

 

Se frågorna nedan för att lära dig mer om rekommendationer och begränsningar när du använder generativ artificiell intelligens. Du kan även hitta en fullständig beskrivning av tjänsten på webbplatsen för SAMS.


Är min Citroën kompatibel med SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API?

Genom att besöka webbplatsen för SAMS kan du kontrollera om din bil är kompatibel med funktionen. Logga in med ditt MyCitroën-konto och välj därefter din modell. Om tjänsten redan finns i ditt land och om din bil är kompatibel kommer tjänsten att visas under ”Upptäck våra uppkopplade tjänster”, som en fristående tjänst eller som en del av Connect PLUS. 

 

Om din Citroën-modell är kompatibel kommer det dessutom att visas ett popup-fönster på pekskärmen i din bil, som introducerar dig till tjänsten. 

 

OBS! Tjänsten är endast tillgänglig om din Citroën har ett aktivt avtal som inkluderar uppkopplad navigation (antingen som en fristående tjänst eller som en del av Connect PLUS), och om funktionen är aktiverad i din bil.


Var kan jag läsa mer om priser och teckna abonnemang på SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API?

Du hittar all information om priser och abonnemangsvillkor på webbplatsen för SAMS. Logga bara in på webbplatsen med ditt MyCitroën-konto.

 

Om din bil är kompatibel, visas dessutom ett popup-fönster på pekskärmen i din bil med en QR-kod. Skanna den med din smartphone för att få mer information och teckna abonnemang på tjänsten. 

 

OBS! För att kunna teckna abonnemang på tjänsten måste din bil ha ett aktivt avtal som inkluderar uppkopplad navigation, antingen som en fristående tjänst eller som en del av Connect PLUS. Den funktionen måste vara aktiverad i din bil.


Behöver jag aktivera tjänsten i min bil?

Nej, du behöver inte aktivera den. Tjänsten aktiveras automatiskt efter att du har tecknat ett abonnemang. 

 

Efter att du har tecknat ditt abonnemang får du ett första e-postmeddelande med information om att din aktiveringsbegäran behandlas. Tjänsten aktiveras i din bil via OTA (Over-The-Air-teknologi), utan att du behöver göra någonting. Men du kan behöva vänta mellan 5 och 10 minuter efter att motorn har startats för att tjänsten ska kunna aktiveras. Ett andra e-postmeddelande bekräftar att tjänsten är aktiverad och redo att användas. Du kan även kontrollera din MyCitroën-app för att se om tjänsten har aktiverats. 

 

För att kunna teckna abonnemang måste din bil ha ett aktivt avtal som inkluderar uppkopplad navigation, antingen som en fristående tjänst eller som en del av Connect PLUS. Den funktionen måste vara aktiverad i din bil. 


Hur använder jag SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API?

För att använda tjänsten måste du först ”väcka den”. Det finns flera sätt att göra detta:

 

  • Säg väckningsorden: ”OK IRIS”.
  • Tryck på röstigenkänningsknappen på ratten.
  • Tryck på mikro-widgeten på pekskärmen.

 

Nu är funktionen redo att lyssna på dina frågor. Några rekommendationer: 

 

  • Använd naturligt språk, håll dig kortfattad och om det behövs så tillhandahåll kontext.
  • Om svaret verkar vara inkorrekt, felaktigt eller irrelevant, omformulera din fråga eller ställ ytterligare frågor. 

Vilka frågor eller kommandon kan SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API svara på?

SoundHound Artificial Intelligence som drivs av CHAT GPT API kan besvara många olika frågor, eftersom tjänsten täcker fler än 50 ämnesområden. Som historia, vetenskap och litteratur, för att nämna några. Tjänsten har emellertid vissa begränsningar, däribland:

 

  • Den använder sig av data insamlad till och med januari 2022. Den har ingen kunskap om händelser eller information efter det datumet.
  • Den kan inte komma åt realtidsinformation, som sportresultat eller butikers öppettider. 
  • Den kan inte skicka SMS-meddelanden.
  • Den kan inte förbereda en rutt med flera stopp och skicka den till navigationen.

 

Tjänsten är en språkmodell för artificiell intelligens som har utvecklats för att skapa människoliknande svar baserade på djupinlärning. Men eftersom teknologin är relativt ny och under utveckling kanske dess svar eller information inte är helt exakta, korrekta eller objektiva.

 

Som med alla andra virtuella assistenter rekommenderar vi att du inte enbart förlitar dig på den information som tillhandahålls och att du undviker att dela personlig eller privat information. Dessutom får den inte användas för ändamål för vilka en yrkesmans eller experts råd eller synpunkter krävs. Citroën ansvarar inte för svaren du får från ChatGPT. För mer information, se villkor och ”European Connected Vehicles Privacy Policy”, tillgängliga på webbplatsen för SAMS


Kan jag använda SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API för kommersiella ändamål?

Nej, det kan du inte. Du måste använda tjänsten i överensstämmelse med villkor och tillämpliga lagar och förordningar, i synnerhet lagar om intellektuell och industriell äganderätt, IT, filhantering och skydd av personuppgifter. Detta innefattar att funktionen inte får användas för kommersiella ändamål eller för att sälja produkter och/eller tjänster.

Respekteras min integritet vid användning av SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API?

Ja, det gör den. Dina förfrågningar kommer inte att kopplas till din bil eller ditt konto. Dina uppgifter kommer inte att behandlas av OpenAI (ChatGPT API) för egna syften. I vilket fall som helst rekommenderar vi att du undviker att dela personlig eller privat information när du utför röstkommandon eller ställer frågor. Detta eftersom teknologin bakom tjänsten fortfarande är under utveckling.

 

För mer information, se villkor och ”European Connected Vehicles Privacy Policy”, som finns tillgängliga på webbplatsen för SAMS.


SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API fungerar inte korrekt. Vad ska jag göra?

Vänligen, säkerställ att: 

 

  • Du har ett aktivt avtal som innefattar SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API.
  • Tjänsten har blivit aktiverad i din bil (du måste ha fått de två e-postmeddelanden som nämns i en tidigare fråga).
  • Du har ett aktivt avtal som innefattar uppkopplad navigation (som en fristående tjänst eller som en del av Connect PLUS).
  • Ditt privata läge är inaktiverat. 
  • Din bil har god nätverksuppkoppling.
  • Programvaran i din bil är uppdaterad. Uppdatera navigationssystem.

 

Om du uppfyller dessa krav och fortfarande har problem, vänligen kontakta kundtjänst.


Hur avslutar jag abonnemanget på SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API?

För information om hur du säger upp avtal gällande uppkopplade tjänster, klicka på knappen nedan.