Vi tar hjälp av cookies för att tillhandahålla våra tjänster. Genom att använda våra tjänster godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer

[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:SV] [cle1: SECONDES Lang:SV]

CITROËN INSPIRED BY YOU SEDAN 1919

Citroën lanserar en ny varumärkeskampanj under budskapet "Our vision of mobility is born of your desire for freedom". Den här nya internationella filmen har signaturen CITROËN INSPIRED BY YOU, ett varumärke som inspirerats i nästan 100 år av människors liv, deras önskan om mobilitet och frihet genom generationer. Filmen berättar om den episka resan som varumärket Citroën gjort, med några av de mest ikoniska bilarna vi tillverkat.

 

 

INSPIRERADE AV DIN ÖNSKAN FÖR FRIHET SEDAN 1919!

Autostoppeur2CV_1500X500

Från 2CV till CX, från Traction till Méhari, från Typ H till Visa, från CX till C4 Cactus, via vår konceptbil CXperience, C3 Aircross eller C4 Cactus. Citroën har följt människor i åratal, deras drömmar om äventyr, familjeturer och möten med vänner genom att erbjuda bilar som skapar värde i deras liv. Den nya kampanjen illustrerar hur historien började 1919: "Vår vision om rörlighet är född ur din önskan om frihet". Filmen transporterar oss genom olika tider, där modeller från märket följer en liftares önskan om frihet. I filmen åker han med var och en av dessa ikoniska modeller...

2CV TILL TYP H : ÅR 1948

2CV

2CV_747X400

2CV gjorde sitt första framträdande på Paris Motor Show 1948. 2CV beskrevs som "fyra hjul under ett paraply" och den var byggt för att den skulle kunna "bära en korg med ägg över ett fält utan att något skulle krossas". 2CV var en stor succé och totalt producerades 3,868,634 fordon.

Typ H

TypeH_747X400

Känd världen över och ofta renoverad som en retro foodtruck är Typ H ett ikoniskt fordon som har påvisat effektiviteten och nyttan i sin innovativa design i över 40 år. Totalt producerades 473.289 fordon.

MÉHARI, CX OCH VISA: FRÅN 1968 TILL 90-TALET

MÉHARI

Mehari_747X400

Méhari introducerades år 1968, en förebild och ett väldigt mångsidigt fordon. Plastkarossen förhindrar korrosion och skyddar mot mindre stötar och repor. Mehari är en ekonomisk cabriolet, som blev mycket omtalat och tillverkad i totalt 743.740 exemplar!

CX

CX_747X400

Framröstat till Årets Bil 1974 innehållandes den senaste tekniken, vilken representerade Citroëns högkvalitativa produktion under 1970-talet. Dess innovationer var föregångare till dagens lättillgängliga reglage som föraren enkelt når utan att behöva ta bort händerna från ratten. 1.169.695 exemplar kom att säljs under endast 15 år.

VISA

Visa_747X400

Visa är en liten halvkombi full av överraskningar. Unik och med en serie skapad speciellt för sportighet ökade bilen snabbt i popularitet. Under 10 år efter lanseringen tillverkades 1.254.390 fordon. År 1988 var GTi-versionen med i en mycket känd reklamfilm som utspelades på hangarfartyget Clémenceau.

3 AIRCROSS SUV, C4 CACTUS HATCH, CXPÉRIENCE : SEDAN 2016

C3 AIRCROSS COMPACT SUV

C3Aircross_747X400

C3 Aircross Compact SUV, som presenteras för första gången vid 2017 års Frankfurt Motor Show, sticker ut från andra SUV:ar på marknaden genom sin design, komfort och flexibilitet. En uppkopplad bil, med flera körhjälpsteknologier. C3 Aircross har sedan lanseringen sålt i över 60 000 exemplar.

C4 CACTUS HALVKOMBI

C4Cactus_747X400

C4 Cactus halvkombi är Citroëns extremt bekväma halvkombi, utrustad med Progressive Hydraulic Cushions™ fjädring och Advanced Comfort säten.

CXPERIENCE

CXperience_747X400

Konceptbilen CXperience presenterades på Paris Motor Show år 2016 och tolkar koderna för premiumsalongen och gör det möjligt för Citroën att framhäva sin kreativitet inom design, komfort och teknik.

Logosavecdates_597X500

EN HISTORIA OM CITROËNS LOGOTYP

År 1900 utnyttjade André Citroën framgångsrikt sitt patent på kugghjul i form av dubbla chevrons, en symbol som sedan användes år 1919 när han började tillverka bilar. Mellan 1921 och 1936 ersattes det ovala märket med en hexagon på en blå bakgrund som markerade de gula chevronerna, då namnet Citroën introducerades. I början av 1930-talet uppträdde en parallell logotyp med en svan, denna för att symbolisera de nya flytande motorerna. År 1959 sticker gula chevroner ut från en vit ellips och sedan 1966 är namnet Citroën integrerat i en blå fyrkant. Från 1985, för att modernisera bilden av varumärket, är chevronerna nu vita och placerade i en röd fyrkant. År 2009 fick varumärket en ny logotyp med kromade och rundade chevroner i 3D, med Citroën inskriven i rött under. Denna förfinades ytterligare år 2016 när en 2D-version inspirerad av en platt design började användas.
Top