Avgasreningen i dieselmotorn BlueHDi som består av kväveoxidkatalysatorn, Selective Catalytic Reduction (SCR), är placerad före partikelfiltret (FAP) för att ta hand om kväveoxiderna från dieselmotorerna. NOx-bearbetningen aktiveras tidigare efter motorstarten jämfört med andra teknologier, vilket gör att verkningsgraden blir ännu effektivare.
SCR-teknologin i kombination med reduktionsmedlet AdBlue® minskar utsläppen av kväveoxider (NOx) med upp till 90 procent, vilket gör att dieselmotorns NOx-utsläpp hamnar i nivå med motsvarande bensinmotor. Samtidigt behåller dieselmotorn sina fördelar med 15 procent lägre koldioxidutsläpp (CO2) och 20 procent högre bränsleeffektivitet. BlueHDi är ansett i bilindustrin och bland andra intressenter som det mest effektiva systemet för att reducera kväveoxidutsläppen.
Redan 2013 – två år innan utsläppsstandarden Euro 6 blev ett lagkrav – kunde PSA Peugeot Citroën lansera de första dieselmodellerna med BlueHDi och SCR-teknologi. Koncernen blev övertygad om SCR-teknologins potential i ett tidigt skede och investerade flera hundra miljoner euro för att utveckla den för samtliga dieselmotorer. Idag har PSA Peugeot Citroën över 100 patent på BlueHDi-teknologin och reningssystemet utvecklas ständigt för att optimera både prestation och omkostnader inför den nya utsläppsnormen Euro 6.2, som träder i kraft i september 2017.